Tuesday, March 24, 2009

Sejenak ke Hospital Pulau Pinang

Saya berkesempatan untuk ke General Hospital(GH) bagi melihat kemudahan yang disediakan di sana.GH ialah sebuah hospital kerajaan,mesti mereka lebih peka terhadap kemudahan bagi golongan OKU.Di persekitaran hospital ada menyediakan tempat letak kereta di depan pintu kawasan masuk ke dalam hospital.Tempat yang strategik kerana mereka tidak perlu untuk berjalan jauh2 kerana GH tempat yang paling sibuk sekali.Dah la susah nak dapat tempat letak kereta dan motor kalau ke sini.




Di depan GH tersedianya ramp untuk kegunaan kerusi roda dan juga bagi "troli pesakit" bagi mereka yang sakit untuk di tolak masuk.Jadi mudahla bagi mereka untuk bergerak menggunakan kerusi roda dengan sendirinya.




Jika dilihat penyediaan pondok telefon yang rendah dari biasa.Bagi OKU mereka boleh menggunakannya tanpa perlu berdiri.


Sepanjang perjalanan di dalam hospital,tempat pemegang di setiap bangunan serta tempat perjalan kaki disediakan. Hal ini bertujuan untuk mereka yang tidak mampu berjalan dengan baik bagi menggunakannya.Mudah ja kalau kita lihat..tetapi bagaimana dengan mereka yang xmampu.nk menstabilkan diri sukar macam mana nak jalan kalau xada pemegang ni..




Isu paling seronok bab tandas la..GH sebuah hospital lama,kerajaan pula.Semua masyarakat tertumpu kat situ sakit,kemalangan,nak bersalin,lawat orang sakit,tak kira bangsa la..Tapi bab tandas amat2 sedih sekali kalau lihat. Dah la tak strategik,sempit,kotor.Jika dilihat mangkuk tandas xsesuai langsung bagi mereka yang berkerusi roda.Lihat saja pembinaannya dengan pemegangnya syarat ada ja untuk dipegang,sesuai jangan cakap la.Tempat mandi juga tak sempurna.Ianya diibarat asalkan ada dah cukup.Tapi mereka tidak tahu bertapa pentingnya tandas kepada kita semua. Sedangkan kita yang normal perlukan tandas yang bersih dan selesa,bagaimana bagi OKU.Jika dilihat lorong untuk ke tandas juga sempit dengan tambahan perhiasan yang menyakitkan mata ja..macam mana kalau tong2 tu jatuh dan terkena mereka y OKU??Tertumpah..Hanya tangkap muat untuk lepas masuk ke tandas ja la. Di bawah ini gambar yang diambil sepanjang menjejakkan kaki ke tandas.




Macam mana ok ke tandasnya???...


Struktur lif besar dan amat menakutkan,untuk saya la.Kalau sorang2 xguna lif dah.Mudah bagi OKU nak guna,dengan tempat pemegang,punat lif serta kebesaran lif.Sesuai untuk katil pesakit nak masuk.dengan tahap kelebaran bole muat 1 katil la.Tapi satu ja..huruf braille tidak disediakan bagi OKU yang cacat penglihatan untuk menggunakannya. Jadi macam mana mereka nak gn??


Secara keseluruhannya walaupun GH sebuah hospital kerajaan,pihak pengurusan perlu peka terhadap kemudahan terutama tandas tahap kebersihan dan juga keselesaannya.Jika orang yang tak sakit boleh sakit jika tgk,macam mana pula dengan orang yang sakit.Tambah2 mereka yang OKU yang terpaksa menggunakan kerusi roda dalam pergerakan seharian mereka.Oleh itu tahap kemudahan perlu diperbaiki untuk melihat OKU mampu tersenyum dengan persekitaran yang sempurna.

No comments:

Post a Comment