Thursday, March 26, 2009

Penang International Airport..

Kali nie saya nak bawa anda semua ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang yang terletak di Bayan Lepas Pulau Pinang.Saya nak lihat juga la kemudahan yang tersedia bagi golongan OKU, adakah mereka menunaikan Tanggungjawab Sosial Korporat(CSR) kepada mereka ynag memerlukan. Bukan apa ianya sebuah tempat tumpuan umum,bukan saja dalam negara tapi juga seluruh negara.Kalau mereka mengabaikan bagaimana negara kita nie nak maju...Betul x??Sepintas lalu permandangan di luar Airport ni.

Bab yang paling xsuka ialah nak cari sesuatu tempat, contohnya tandas untuk OKU,punyalah susah. Papan tanda menunjukkan arah ke sana,tapi bila sampai ja ke tandas xdak pula tandas OKU, cari punya cari,terpaksalah tanya dengan tukang cuci kat sana.Macam mana nie..susah betul nak mencari tandas OKU nie. Hal ini memberi kesukaran kepada mereka untuk menggunakan tandas kerana nak cari tandas pun memakan masa yang lama. Bagaimana dengan mereka yang tak mampu untuk berjalan??

Akhirnya saya jumpa juga dengan tandas OKU, tapi sayang tandasnya berkunci. Tak boleh la nak masuk. Puas cari tukang cuci untuk membuka pintu itu tetapi pelbagai alasan, ada kat orang tu la,orang nie la kuncinya. Apa alasan anda jika orang yang minta tu golongan OKU??Nak suruh dia beratur tunggu ka?? Dah la tandas terletak di sebelah kiri balai berlepas.


Sinki ni dalam tandas orang biasa, tapi tersedia juga sinki pada paras yang rendah.



Kerusi roda ini terletak berhampirann dengan balai berlepas. Hal ini amat memudahkan golongan OKU untuk menggunakannya. Semasa saya di sana ramai juga golongan yang tidak berkemampuan (guna kerusi roda) ditolak keluar dari balai ketibaan oleh pekerja2 di sana. Jelas menunjukkan lapangan terbang masih menitikberatkan golongan yang tidak upaya.


Eskulator juga disediakan tetapi OKU tidak boleh menggunakannya.Jadi kemudahan seperti lif diperlukan. Lif disana tersedia dengan tulisan braille. Hal ini mudah bagi mereka yang cacat penglihatan untuk menggunakannya. Selain itu juga kedudukan punat dalam dan luar lif rendah untuk memudahkan mereka menekaannya.


Ramp yang tesedia di luar pintu masuk memudahkan penggunaan kerusi roda serta troli barang dan beg2 penumpang.


Tempat letak kereta kemudahan paling penting untuk golongan OKU, terutama mereka yang berkerusi roda.Mereka dikhaskan kerana memudahkan mereka untuk keluar dan masuk dari kereta dengan mudah tanpa menggangu kenderaan yang lain. Di sini kemudahan tempat letak kereta disediakan, tapi satu ja perkara yang amat mengecewakan, tempat itu diguna oleh mereka yang sempurna,tanpa memikirkan perasaan serta kepentingan golongan OKU. Jadi dimana sifat kemanusiaan diri kita??


Tempat letak kereta yang mudah bagi OKU untuk ke dalam lapangan terbang.

Secara keseluruhannya Tanggungjawab Sosial Korporat bagi golongan OKU memberangsangkan. Tetapi pihak yang bertanggungjawab perlu memastikan tahap kemudahan berada pada kadar yang selamat serta pertambahan kepada kemudahan ini bagi membolehkan golongan OKU menggunakannya. Suasana di dalam lapangan terbang dikatakan mesra OKU kerana tempat duduk menunggu tersedia. Ramai juga OKU yang berada disana semasa saya membuat tinjauan. Tetapi gambar tidak diambil kerana masalah2 tertentu. Jadi fikir2kanlah.

No comments:

Post a Comment