Wednesday, March 25, 2009

Berjalan-jalan di Queensbay Mall..

Mesti anda sedia maklum tempat yang diberi nama Queensbay Mall..Mall yang sekarang amat terkenal di Penang nie..terutama kepada golongan pelajar-pelajar USM...kalau sesiapa tidak tau..tipu la..sedangkan pelajar 1st year masuk baru seminggu pun dah jejak kaki kat sana..(Bagi pelajar yang di luar kawasan penang)..Hari ini saya nak bawa rakan2 semua meninjau segala kemudahan kepada golongan OKU..Adakah ianya tersedia sempurna@ terlalu sempurna??

Pertama sekali tempat yang saya terjah adalah tandas..tempat yang penting untuk kita semua samada dari aspek kebersihan dan keselesaan.Teruja saya dengan tahap kebersihan dan keselesaan tandas..teratur,kebersihan terjaga dan kemas dari susun aturnya..tapi cuma 1 sahaja yang tak ok. Setiap kali nak guna tandas OKU, mereka terpaksa minta kunci kat "tukang cuci"..kenapa??

Terfikir sejenak..ia la tandas nie untuk golongan OKU,tapi masyarakat kita nie tak faham. Mereka akan guna juga janji selesa untuk mereka buang hajat. Kalau mereka guna,golongan OKU nak guna tandas mana? Kalau OKU saja yang guna mesti bersih, orang lain guna mesti kotor,tambah-tambah makcik-makcik bersama anak-anaknya. Oleh itu, sukar bagi OKU nak guna, takkan mereka nak beratur kot kalau nak masuk tandas...macam kita tak pe la kalau beratur. Oleh itu, OKU la yang kena tempiasnya kerana sekali nak guna kena minta kunci dulu. Masa tinjau tandas ni pun kena minta kunci dari tukang cuci.

Jika dilihat struktur tandas, ia berada dalam keadaan baik, selesa dengan pemegang yang boleh laras mengikut saiz serta keperluan mereka. Tapi kecewa bab pintu tandas la, terlalu kecil, hanya muat untuk 1 kerusi roda saja. Kalau pintu tandas kecil lagi sukar la nak masuk ke dalam. Takkan OKU nak jalan kot (kalau guna kerusi roda)...Kami yang normal ni nampak sukar nak masuk, bagaimana pula dengan mereka yang berkerusi roda?? Bercakap pasal tandas, teruja rasanya melihat sinki dan cermin berada dalam keadaan baik serta paip air yang mudah untuk dibuka.

Penggunaan lif kat sana memang bebas. Banyak,selesa dan strategik. Sesuai untuk mereka yang berkerusi roda dengan penyediaan tempat pemegang serta punat lif yang berkeadaan baik. Walaupun tak capai piawaian pembinaan punat lif bagi OKU tapi mereka masih boleh tekan. Kemudahan lif saja untuk naik turun mall bagi OKU.Walaupun eskalator ada tetapi ianya dilarang penggunaannya bagi OKU. Jadi lif saja kemudahan kepada mereka. Tapi jika dilihat punat lif tidak disediakan dalam bentuk braille.Hal ini amat menyukarkan OKU yang cacat penglihatan untuk menggunakannya.

Dari tinjauan saya tempat letak kereta untuk OKU tidak disediakan. Hanya laluan (ramp) untuk ke dalam mall saja disediakan. Namun tidak berapa sesuai kerana agak curam serta memerlukan bantuan juga untuk turun ke tempat letak kereta juga ke dalam mall.


Secara keseluruhannya kemudahan di sini berada dalam keadaan baik dan kemas. Pihak pengurusan perlu lebih peka terhadap segala kemudahan OKU. Ianya melambangkan tahap keprihatinan kita terhadap mereka yang tidak mampu. Jadi sentiasa "Sharing and Caring".

No comments:

Post a Comment